Polona Glavan (za književnost)


Polona Glavan

Pred leti je bil na televiziji kviz, imenovan Pop Kviz. Ne vem točno, ob kateri uri je bil na sporedu in na katerem programu, a precej dobro se spomnim, da je bila ena od zvezd tistega kviza Polona Glavan. Neusmiljeno, kot kakšen našpičen ognjenik, je bruhala pravilne odgovore in osvajala praktične nagrade. Doma je morala imeti polne police različnih  kasetofonov, avtoradiev, vokmanov, glasbenih stolpov, kovčkov Samsonite in kar je še bilo podobne krame, ki jo je dobil zmagovalec. Bila je zadovoljna, a bila bi, kot je sama rekla, še bolj, če bi jih lahko zamenjala za eno dobro zgodbo.

Od takrat je minilo kar precej časa in Poloni ni bilo treba ničesar menjati za dobre zgodbe, ker so bile v njej in so iz nje planile na plano, da se malo razgledajo po svetu. Pred zgodbami je sicer nastal še roman Noč v Evropi, ki smo ga z zanimanjem in veseljem prebirali predvsem tisti, ki smo v svojih zgodnjih dvajsetih, ko smo še živeli v socializmu in so bili osnovna prevozna sredstva vlaki in smo si z njimi privoščili interrailska potovanja po Evropi in se s široko odprtimi usti čudili čarom gnilega kapitalizma. Seveda predvsem zato, ker je bil dobro napisan in se mu ni prav nič poznalo, da gre za prvenec.

Zdaj so pred nami Polonine kratke zgodbe. Najprej so nas pričakale v periodiki in smo jih brali in zadovoljno kimali. Isto se nam dogaja, ko jih beremo v enem kosu, zbrane v knjigi Gverilci. Polona nas hitro potegne v natančno izpisan svet svojih junakov, v situacije, v katerih so se znašli, nas na hitro zastrupi z ritmom prizorov in s prefinjenimi jezikovnimi rešitvami.

Njene zgodbe so uravnoteženo dozirane z družbeno aktualnostjo, ki se zrcali v življenjih junakov, ko stopajo pred naše oči in roke, da se nam včasih zazdi, da jih lahko primemo in
na koži občutimo njihove zagate in rane. Skratka, Polonine zgodbe so sveže in polnokrvne, lahko funkcionirajo tudi v drugih kulturnih kontekstih, ne le v slovenskem, saj na univerzalen način zrcalijo naš čas in naše stiske v njem. In tudi, ko knjigo preberemo in jo zapremo, čutimo, kako se posedajo v nas in nas spremljajo skozi dneve in noči.

 

Nazaj na Začetek

Production & design: Creativ, Novi mediji d.o.o.